DE SCHOONMAAKHULP !

 
  HOME
   
       

Werkwagen No. 7 zal een dusdanig modificatie ondergaan, dat het ook een échte werkwagen zal zijn in de praktijk!


oude situatie:                                                                                           nieuwe situatie:
 

De tram is oorspronkelijk een TYCO tram en heeft nog zijn originele aandrijving, zij het dat hij nu via de bovenleiding wordt gevoed.
En die bovenleiding, daar gaat het in dit geval óók om. Ik heb lang lopen piekeren hoe je het schoonhouden van de bovenleidingdraad
kunt vereenvoudigen. Toen kwam de gedachte op, om dat met een schuurvlak op een pantograaf te doen. Nu kan dat natuurlijk niet
met de stroom afnemende pantograaf, daar moet dus een extra pantograaf voor komen. De functionele pantograaf wordt van het midden
naar de voorkant verplaatst (op een soort platform) en de bovenleiding schurende pantograaf komt op het andere platform.
Ik heb daarvoor een 1-been pantograaf van PIKO gekocht (voor hobby loks) met een nogal breed contactstuk voor de draad,
waarop een stukje schuurpapier verlijmd kan worden:

                                                                                    
Zoals u ziet, heeft deze pantograaf ook géén functionaliteit om stroom door te geven (of Piko moet elektrisch geleidende kunststof hebben uitgevonden)!
Er is in ieder geval genoeg draagvlak voor een stukje schuurpapier.

Een andere échte functionaliteit die ik aan deze tram wil toekennen, is het schoonmaken van de rails. Dus 2 vliegen in 1 klap?
Als het lukt, dus wel. Daarvoor heb ik een zgn. NOCH schoonmaakhulp gekocht:

                                                                      
Normaal gesproken wordt dit om een asje van een treinwagonnetje gedaan, maar daarvoor is bij de tram geen mogelijkheid.
Nu heb ik bedacht om een extra asje aan te brengen (zonder wielen) waaraan de schoonmaakhulp bevestigd kan worden.
Misschien dat de schoonmaakhulp iets onder de achterkant van de tram vandaan komt, maar dat mag bij een werktram lijkt me.
Uiteraard kan het dingetje er ook weer makkelijk af, wanneer de rails niet gepoetst hoeft te worden.

Als eerste heb ik het extra asje bevestigd en ruimte gemaakt om de schoonmaakhulp aan het asje te hangen:

                                                                      

Ook het dak heb ik aangepast en de stroomafnemende pantograaf verplaatst:


                                   

Wanneer de spullen zijn geleverd kan het gelijk gemonteerd worden. Gat voor de andere stroomafnemer is er ook al.
Het oude gat in het midden is nu zgn. het vulgat waarmee de tank binnen wordt gevuld...
Tja, fantasie moet je een beetje hebben niet waar?

De onderdelen zijn binnen! Alles past perfect en....wonder boven wonder...het werkt ook nog eens perfect!
Na een paar rondjes over de baan loopt de tram zonder horten en stoten door! Het vuil dat is weggepoetst van de rails
is duidelijk te zien op de schoonmaakhulp en ook het stukje schuurpapier op de stroomafnemer doet zijn werk.

Rest nog een paar foto's van dit project(je):

 

 

Ik denk dat de foto's duidelijk genoeg laten zien wat het resultaat is.
De schoonmaakhulp kan gemakkelijk aangebracht en verwijderd worden, dus er kan ook zonder gereden worden.
Ook kan de tram nog gewoon koppelen - met de magneetkoppeling - met een andere tram.
Conclusie: we hebben een werkwagen die ook werkelijk functioneel is!
U kunt hier een Youtube filmpje over deze tram bekijken.

Einde project!