INFO


 
   
 
 
Mijn naam is Peter van Dijk geboren in Rotterdam in het ziekenhuis op de Coolsingel, maar praktisch mijn hele leven woonachtig in Veenendaal.
Hoe kom je - juist in Veenendaal - tot een tramhobby? Als kind verbleef ik vaak 's zomers in Den Haag en Scheveningen, waarbij ik me vergaapte
aan alle trams die daar reden. Zo is het tramvirus - reeds op zeer jonge leeftijd - ontstaan en is ook nooit verdwenen...


Een tramdiorama met vooral de HTM als voorbeeld en dan met name de jaren dat de trams nog de creme kleur hadden!
Ik ben een liefhebber van oude (model)trams zoals die vroeger in Den Haag rondreden. Ook de cème PCC's vond ik prachtig!
De latere hardgele kleur kon mij wat minder bekoren, maar het bleven natuurlijk mooie trams.
De modernere GTL en Randstadrail wagens vind ik wel mooi, maar ze passen letterlijk en figuurlijk niet op mijn baan.
Wat dan wel? Er rijdt natuurlijk de prachtige - door Niek Hesp - handgebouwde messing Ombouwer. Verder ook wat ouder Tyco en
Rivarossi materiaal, maar dan allemaal aangepast aan mijn smaak.
Bij mij ook geen glossy, overvolle en veel te kleurrijke scenery. Sommige banen zijn prachtig, heel veel mooie plastic glimmende huizen,
zoveel mogelijk poppetjes en autootjes, lichtjes, lampjes en versiering, maarrrr...het is niet realistisch!
Natuurlijk is mijn diorama ook niet realistisch, maar ik probeer het wat soberder te houden en ook....jawel: wheatheren!
Dit begrip uit de Amerikaanse modelbouw vind ik erg mooi, alles een beetje realistisch vervuilen en het ziet er allemaal heel anders uit!
Let op! dit is geen kritiek op andere mooie banen hoor! iedereen zijn ding en ik hoop dat ze er erg gelukkig mee zijn.
Hieronder een - geheel niet op schaal - overzicht van de trambaan!

 


Naast trams met een Haags jasje heeft de VTM ook Rotterdamse trams rijden!


Wat komen we zoal op de baan tegen? Als we beginnen bij de halte Raadhuis/Trammuseum, daar is een plein met een oude dorpspomp.
Ja, Veenendaal is nog steeds een dorp! Echte Veenendalers hebben het echt niet over een stad. Aan dat plein is gelegen het monumentale
Raadhuis, eindpunt van de (stads)bus en uiteraard het trammuseum. Een oude remise met daaraan gekoppeld een kolengestookte
centrale, die de stroom opwekt voor het tramnet! De centrale wordt van kolen voorzien door een smalspoor industrielijntje.
Op de volgende halte - Centrum - begint het levendige centrum met de vele winkels waarvoor Veenendaal bekend staat.
Ook is dit de halte voor het Valleiziekenhuis, waar ook traumahelikopters kunnen landen op het dak! Tegenover het ziekenhuis is de
brandweerkazerne met zijn verschillende voertuigen. De daarop volgende halte is Remise Lunenburg, die vooral door het trampersoneel
veel gebruikt wordt. Daarna maakt de tram zijn rondje om de kerk naar de halte Kerkplein.
Het diorama wordt hier en daar opgeschrikt door de rode bussen van de weduwe De Haas, die op dit diorama nog steeds een bloeiend
busbedrijf heeft! Ook dit is een stuk nostalgie van de bovenste plank zullen we maar zeggen....

De Veenendaalse Tramweg Maatschappij rijdt - net zoals het grote voorbeeld - op voeding via de bovenleiding! met alle wielen aan
massa. Net zoals het grote voorbeeld dus!
Deze manier van rijden is sterk aan te bevelen, vanwege de veel betere stroomdoorvoering (meer contact).
Ook de kortere 2-assers staan nooit ergens stil, wat met "normaal" 2-rail bedrijf nogal eens voorkomt. Ook zijn op deze manier
keerlussen en driehoeken in de baan geen enkel probleem. Dat zijn spoorsituaties die in het grootbedrijf natuurlijk veel voorkomen!
Echter......de stoomtram rijdt dus niet op bovenleiding....

p.s. bedenk bij het lezen van de diverse verhaaltjes bij de onderwerpen, dat realiteit en fictie bij mij nogal eens door elkaar lopen!
      en dat ik nogal eens een beetje cynisch ergens de draak mee kan steken. Dat is ook een beetje mijn lol bij het maken van de site!

Vriendelijk groet!
Peter van Dijk